Kalliojärven kierros 4 km

Pyhäselän Kalliojärven kierros on rengasreitti, joka kulkee kalliorotkon pohjalla uinuvan Suuren Kalliojärven ympäri. Reitillä on metsäpolkua, pitkospuita, nousuja ja laskuja sekä kalliojyrkänteitä, joilla ei ole kaiteita. Lasten kanssa on oltava varovainen myös jyrkkärantaisella nuotiopaikalla.

Reitti laskeutuu tieltä alan nuoreen mäntymetsään. Runsaan 200 metrin päässä polku haarautuu. Vasemmalle on viitta: ”0,4 laavu”. Oikea haara kiertää järven toiselta puolelta runsaan 3 km:n lenkin ja tulee samalle laavulle. On suositeltavaa valita se. Silloin reitin huipennus, ranta kalliojyrkänteineen ja laavuineen, jää reitin loppuun.

Mäntykankaalta polku laskeutuu Kalliojärven jatkona luikertelevalle suojuotille. Se ylitetään pitkospuita myöten.

Suolta noustaan vanhan kuusikon sisään. Polku kulkee kuusikossa lähes koko järven pituuden. Järven päässä ylitetään jälleen suo ja siltaa pitkin siellä virtaava puro. Kalliojärven päästä polku seuraa järven rantaa tulosuuntaan.

Tuokio ennen laavua aivan rannasta nousee komea kalliojyrkänne. Se reunustaa järveä tovin vielä laavun jälkeenkin

Kallioharjanteella etenee rinnakkain useita polku-uria, joista voi valita mieleisensä. Laavu nököttää jyrkänteen kainalossa. Laavulta on 400 m edellä mainittuun risteykseen. Sieltä noustaan takaisin pysäköintipaikalle.

Lisätietoja: www.pyhaselka.fi

Pohjois-Karjalan vaellusreittiopas, Edita 2004

Ajo-ohje: Valtatieltä 6 käännytään 13 km Joensuun eteläpuolella itään, viitan ”Kumpu” mukaan. Ajetaan sitä 8 km ja tullaan jyrkästi vasemmalle kaartuvaan mutkaan. Jatketaan mutkasta suoraan eteenpäin Suorannantietä, jolle on viitoitus. Ajetaan sitä 3 km. Sitten on viitta Kalliojärventie. 1,4 km:n päässä on viitta ”Kalliojärvenpolku”. Auton voi jättää tien sivuun viitan tuntumaan.