Matkailija etsii erilaisuutta oman arkitodellisuutensa vastakohdaksi. Se erilaisuus on lomamatka, joka on kuin modernin pyhiinvaeltajan autenttisuuden etsimistä toisesta ajasta ja toisesta paikasta.
Siellä ”toisessa” matkailija kerää katseellaan kokemuksia muiden arjesta ja rakentaa uuden sosiaalisen todellisuuden niiden muiden ihmisten kanssa, jotka usein ovat matkailupalveluiden tarjoajia ja tuottajia.
”Ihanaa, vihdoinkin loma!” Loma ja työ mielletään toistensa vastakohdiksi. Lomaa ei ole ilman työtä ja nimenomaan sitä ei ole ilman palkkatyötä. ”Minne aiot mennä lomallasi?”, on yhtä yleinen kysymys kuin edellinen huudahduskin. Loma ja matka kuuluvat ihmisten ajattelussa ja puheessa usein yhteen.
Matkailu syntyy ihmisten liikkeestä ja heidän oleskelustaan erilaisissa kohteissa. Turistin katse, tuijotus, suuntautuu maisemiin ja asioihin, jotka poikkeavat hänen jokapäiväisistä kokemuksistaan. Sellaisia asioita katsotaan, koska ne mielletään tavallaan epätavallisiksi ja siksi arvokkaiksi ja merkityksellisiksi.
Turistin katse rakentuu merkeistä ja matkailu tarkoittaa merkkien keräämistä. Nähtävyyksien katselu on kollektiivinen rituaali ja nähtävyys taas moderni toteemi, esim. Eiffel-tornin tai Kolilta avautuvan kansallismaiseman nähneet muodostavat oman klaaninsa.
Matkailija matkustaa siis pois normaalista arkipäivästään johonkin toiseen ja erilaiseen ympäristöön kokemaan uutta ja näkemään erilaista. Ja usein ainoat kontaktit ovat loman kohdealueella toimivat erilaisia palvelualoja edustavat matkailuyrittäjät. Matkailijan ja matkailuyrittäjän välisessä kohtaamisessa ja keskinäisessä vuorovaikutuksessa rakentuu todellisuus, jota itäisimmässä Suomessa kutsutaan karjalaisuudeksi.
Karjalaisuus ei ole kenenkään antama tai valitsema kaapu, joka voidaan tarvittaessa ikään kuin pukea päälle vaan että matkailuyrittäjät sosiaalisessa vuorovaikutustilanteessa vieraansa kanssa rakentavat kukin oman käsityksensä mukaisen karjalaisuutensa.
Matkailuyrittäjien puhe tuottaa erilaisia ja säännönmukaisia tulkintarepertuaareja. Ne ovat verrattain ristiriidattomia kielen käytön alueita ja jotka muodostavat omia merkityssysteemejä eli tässä tapauksessa karjalaisuutta. Näin tulkittuna matkailuyrittäjän puheen avulla ilmaistu käsitys karjalaisuudesta tuottaa kaksi erilaista tulkintarepertuaaria, ystävällisyys-repertuaarin ja ruoka-repertuaarin.
Ystävällisyys-repertuaari
Karjalaisuus nousee esille henkilökohtaisena välittämisenä. Asiakas koetaan ennen kaikkea vieraaksi. Empaattinen välittäminen ja lämpimien muistojen jättäminen merkitsee karjalaisuutta. Lisäksi karjalainen välittäminen on erilaista eli parempaa ja välittömämpää kuin muualla Suomessa.
”Mutta nimenommaan tämä karjalaisuus on sellaista avoimmuutta ja ystävällisyyttä, nii, se on ihan toisenalaista kuin jossain muualla Suomessa.”
Karjalaista ystävällisyyttä ja ihmisen huomioonottamista yksilönä on hänen tulon ja lähdön huomioiminen; halutaan antaa hyvä ensivaikutelma ja jättää mukavat muistot.
”…myö (emäntä ja isäntä) ollaan joko tuossa ulukona tai rappusilla ottamassa vastaan. Jokkaine erikseen kätellään, joka on sitten tietysti semmone niiku ensimmäine konkreettinen assii.”
Ruoka-repertuaari
Selkeimmillään karjalaisuus rakentuu ruokaperinteessä. Käsintehdyt ohutkuoriset ja tiheästi rypytetyt pienet Karjalan piirakat ovat nimenomaan se asia, jolla karjalaisuus tuodaan esiin.
”Nimenommaan se on se ruoka tosissaan se kaiken konkreettisin assii ja tietysti ensimmäisenä nämä Karjalan piirakat jotka tehhään… oikeita aitoja käsin tehtyjä Karjalan piirakoita, ei missään nimessä koneesta tulleita… sitä ihmetellään että miten voipi olla sellasii kun ne on ohutkuorisii ja ne on kauniita.”
Asiakkaat vaativat aitoutta ja osaavat erotella ”oikean” Karjalan piirakan koneellisesti tehdystä suurleipomotuotteesta. Ruokaperinne on vakava asia, joka täytyy ottaa tosissaan. Varsinkin Karjalainen pitopöytä on asia, jonka kanssa ei voi pelleillä. Jos siihen ryhtyy, se on tehtävä kunnolla ja oikeasti. Mikään näennäiskarjalaisuus kuten Rosson tyyppinen näennäisitalialainen ravintola ei tule kysymykseen.
Karjalaisen ruokaperinteen ”oikea” noudattaminen on ehdoton mutta ei ongelmaton. Näyttää olevan niin, että se on joko tehtävä tiettyjen vaatimusten mukaan tai sitten se on parasta unohtaa. Ruokaperinteen aitouden kriteereiksi hyväksytään, jos valmistus on tehty käsityönä puhtaista perusraaka-aineista.
Aitouskriteerin hylkääminen lyö leimansa niihin matkailuyrityksiin, jotka eivät sitä noudata. Kiistetäänkö loppujen lopuksi aitouden hylkäävien matkailuyritysten karjalaisuus, jää epäselväksi.
”Matkailija etsii erilaisuutta oman arkitodellisuutensa vastakohdaksi ja turistin katse rakentuu merkeis¬tä ja matkailu tarkoittaa merkkien keräämistä.”
Eikö Runon ja Rajan tien varrelle pitäisi rakentaa näistä merkeistä, itäsuomalaisesta ruokakulttuurista, koostuva helminauha? Hyvä syy mennä vielä hieman eteenpäin.
Aloitetaan etelästä: Lemin särää, Saimaan nieriää ja sitten Karjalan piirakoita ja paistia. Edelleen Kainuun juustoleipää, ehkä hirvipaistia ja lopulta poron käristystä ja lakkahilloa. Joukossa tietysti kaikkea muutakin, marjakiisseleitä ja mustikkapiirakkaa.
Oikea ja aito ovat tietysti ongelmallisia käsitteitä eikä niitä tietysti pidä ymmärtää siten, ettei perinneruokia voisi kehittää ja modernisoida, kokeilla jotain uutta, vaikka sieniä tai kasviksia vatruskan täytteenä.
Joku roti on silti oltava. Vehnäkuori karjalan piirakassa ei käy – eikä makea puolukkahillo!