Kiteen erä- ja riistapolku 4,7 km

Kiteen erä- ja riistapolku on Oriveden rantamaisemissa oleva kahden rengasreitin kokonaisuus. Se esittelee metsäluontoa, metsänhoitoa, riistanhoitoa ja eräperinnettä.

Erä- ja riistapolku koostuu kahdesta rengasreitistä: läntisestä Parppeinlammen 2,4 km:n ja itäisestä Hietaniemen 2,3 km:n lenkistä.

Luontevinta on lähteä ensin Parppeinlammen suuntaan. Polun alun kuivalla kankaalla esitellään mm. riistan ruokintakatos, rehuvarasto ja pieni riistapelto. Pian polku nousee Parppeinlammen ja Oriveden väliselle harjulle. Harjun päällä kulkevan polun kupeessa on yllättäen pieni lehtomainen notkelma, joka tarjoaa elinympäristön mm. pyylle. Verkkovajan kohdalla polku tekee jyrkän käännöksen takaisin ja alkaa seurata Oriveden rantaa. Rehevä rantaluhta ylitetään pitkoksia pitkin.

Parppeinlammen luontopolku päättyy pikkutielle. Vasemmalle jää Hietaniemen uimarannan pysäköintipaikka.

Hietaniemen eräpolku jatkuu heti pikkutien toiselta puolen ja ohittaa heti uimarannan. Siellä on nuotiopaikka ja pukukopit. Heti sen jälkeen polku kääntyy Hietaniemeen. Sen kärjessä on tilava kota. Mäntykankaan jälkeen polku laskeutuu niemen kainalossa olevaan laajaan luhtaan. Se ylitetään pitkoksia myöten. Luhdan jälkeen noustaan jälleen kankaalle. Polun varrella kerrotaan riistanhoidosta ja pyyntitavoista.

Polun lähtö- ja loppupiste on pääportin lähellä oleva tukikohta, jossa on 50 hengen ruokailukatos. Opasteina ovat selkeät puiset viitat. Reittien varrella on runsaasti infotauluja.

Lisätietoja: www.kitee.fi

Pohjois-Karjalan vaellusreittiopas, Edita 2004

Ajo-ohje: Valtatie kuudelta käännytään Tolosenmäen risteyksessä Rääkkylään vievälle tielle (482). Sitä ajetaan 3,1 km, kunnes on viitta vasemmalle Kiteen erä- ja riistapolku (Anttilantie). Sitä ajetaan 400 m, sitten vasemmalle eräpolun viitta. Ajetaan 800 m erä- ja riistapolun portille, jonka vieressä on pysäköintipaikka.