Koverojärven aarniometsäpolku 2,5 km

Nauhamaisesti kulkeva luontopolku aarniometsässä, osin jäkäläkalliolla, osin rehevässä sekametsässä. Korkeuserot ovat huomattavia. Reitti käy lammen rannassa ja nousee kallioille. Kalliolammen jyrkänteellä on laavu. Vesi täytyy kuitenkin tuoda mukanaan jyrkänteen alla olevasta lammesta.

Koverojärven polku on eräs Pohjois-Karjalan harvoja vanhojen metsien poluista. Reitin varrella olevan Kalliolammen kalliolla on laavu, nuotiorinki, pöydät, käymälä ja polttopuukatos. Laavun jälkeen reitti seurailee lammen rantaa, jossa majavat asustavat. Suonlähdesilmät pitävät polun kosteana.

Rein päätepisteessä kiivetään metsäautotielle. Takaisin aloituspaikkaan kannattaa tulla samaa polkua. Teitä pitkin aloituspaikkaan on pitkä matka eikä reittiä ole opastettu. Polun näkymät ovat sen verran erikoiset, että niitä katselee toisestakin suunnasta.

Alue on Stora-Enson omistama.

Jos haluat yhdistää lyhyehköön patikointiin uintiretken, paluumatkalla Koveronjärven alkupäässä lähellä ortodoksista leirialuetta on Sikren kyläläisten Valkealammen siisti uimaranta. Siellä on kylätoimikunnan huoltamat pukukopit, laituri, katettu nuotiokehä ja liiteri.

Lisätietoja: www.eno.fi

Pohjois-Karjalan vaellusreittiopas, Edita 2004

Ajo-ohje:  Ilomantsista Enoon kulkevan tien (514) varrelta viitta Sikrenvaara (Siksenvaara ort. leirikeskus) vajaa kilometrin päässä leirikeskus ja sitä ennen risteys. Risteyksestä käännytään vasemmalle Koverojärventielle. Luonnonhoitometsä-kylttejä seuraten noin 6 km ohi Pitkälammen ja Koverojärven. Järven jälkeen viitta oikealle luonnonhoitometsään. Tietä ajetaan vajaa kilometri. Kääntymispaikalta alkaa kyltitys polulle.